Wie is Sébastien Erard

De piano is zonder twijfel het belangrijkste instrument van vandaag.
Het wordt met recht het orkest van de saloons genoemd. Het is de onmisbare hulp van de grote moderne componisten. De intense expressie van het geluid is oneindig variabel en biedt de mogelijkheid om de meest complexe muziekstukken uit te voeren.
De piano staat altijd ter beschikking van de muzikant; het vereist geen constante afstemming. Het maakt noch de longen noch enige andere organen van de performer uit.
Als het instrument op de juiste manier is afgestemd, legt het zijn tonale zuiverheid op en tolereert het noch de tekortkomingen, noch de imperfecties van het gehoor van de kunstenaar. Dit instrument is het meest geschikt voor muziekeducatie. Je kunt alleen maar muzikale kennis verwerven zonder aan de piano gewend te zijn.
De piano is tot op zekere hoogte onmisbaar voor het onderwijs.
Je kunt de piano tegenkomen in eenvoudige leefruimtes; de oorspronkelijke punten van voorbehoud met betrekking tot het gewicht en de grootte ervan bleken geen belemmering te vormen voor de verspreiding ervan.

Wanneer men tijdens een muzikale uitvoering niet opvalt, verwerpt men de viool, fluit of cello, maar men kan er bijna zeker van zijn om een ​​Erard te vinden, dan tenminste een piano die in aanmerking komt voor een romance, optredens van een quadrille of gewoon een groep vrienden entertainen.
Als gevolg van de voortdurende verspreiding van de piano, is de productie van het instrument een van de toonaangevende industrieën geworden, die tot de grote fabrikanten van alle landen behoren.
De fabrikant van piano’s en harpen, die meer dan een eeuw geleden door Sébastien Erard tot stand kwam, bevindt zich tussen bedrijven die met elk jaar een groeiend aantal piano’s over de hele wereld verspreiden.
De reden voor het feit dat “Les Grandes Usines” geen beschrijving van de beroemde productie bevat, de creatie die nu door Mme Erard en haar medewerkers wordt voortgezet in de traditie van de oprichters Sebastian en Pierre Erard, is te vinden in onze zoek naar voldoende specifieke documenten om onze lezers te laten zien welke prominente rol Sébastien Erard en zijn neef Pierre Erard hebben gespeeld in de altijd zo moeilijke kunst van het maken van piano’s.